تفسیر قرآن از زبان امام عسکری
تفصیر قرآن
سیری در تفصیر قرآن

از مقدّمه تفسیر، چنین به دست می‏آید که ناقل و شنونده تفسیر امام حسن عسکری، دو نفر بوده اند.
محمد بن علی بن محمد بن جعفر بن دقّاق می‏گوید: روایت کردند برای من دو شیخ فقیه، ابوالحسن محمّد بن احمد بن علی بن حسن بن شاذان و ابو محمد جعفر بن علی قمیاز شیخ فقیه، «ابوجعفر ابن بابویه قمی» که او فرمود: روایت کرد برای ما محمّد بن قاسم مفسّر استرآبادی خطیب، از ابویعقوب یوسف بن محمد بن زیاد و علی بن محمد بن سیّار (و کانا من الشّیعة الامامیّة) که می‏گویند:
پدران ما شیعه امامی بودند و در شهر ما (استرآباد) زیدی‏ها غالب بوده و ما تحت حاکمیّت امام زیدیّه، حسن بن زید علوی ملقّب به «داعی الحق» بودیم. او به اندک بهانه‏ای شیعیان را به قتل می‏رسانید؛ لذا برای حفظ جان، پدران ما همراه خانواده خود، شهر را به مقصد سامرّا ترک کردند. در آنجا در یکی از کاروانسراها اقامت کرده و سپس خدمت امام حسن عسکری رسیدیم. چون ما را دید، فرمود:
«مرحبابالآوین الینا…؛ خوش آمدید ای کسانی که به ما پناهنده شدید! خداوند سعی شما را بپذیرد و شما را در امان قرار دهد و از شرّ دشمن حفظ کرده، پس به شهر خود در کمال امنیت و آرامش باز گردید.»
ما با اینکه در صدق گفتار حضرت تردید نداشتیم، از سخن حضرت شگفت زده شدیم و گفتیم: ای امام! چه دستوری می‏دهید و چه کار کنیم؟ چگونه به شهری که از آن گریختیم و هم اکنون تحت تعقیب هستیم، بازگردیم؟ امام فرمود:
«دو فرزند خود را اینجا بگذارید تا به آنها علمی بیاموزم که خداوند عزّوجلّ به سبب آن، شرافت و بزرگواری به آنان بخشد و شما هم هرگز دشمنان را نخواهید دید و کاری از پیش نخواهند برد. خداوند عزّوجلّ آنان را نابود و رسوا خواهد کرد و عاقبت به شما نیازمند خواهند شد.»
یوسف بن محمد و علی بن سیّار می‏گویند: پدران ما طبق فرمایش امام علیه‏السلام ما را نزد ایشان گذاشته و همراه خانواده به شهر و دیار خود باز گشتند. ما در مدّت اقامت در سامرّا، خدمت امام مشرّف شده و حضرت همانند یک پدر با ما برخورد می‏کرد. در یکی از روزها فرمود: «اگر خبر سلامتی پدران شما و رسوایی دشمنان آنان و صدق گفتار من به شما رسید، به شکرانه این خبر، می‏خواهم به شما «تفسیر قرآن» گفته؛ تفسیری که مشتمل بر اخبار آل محمّد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم بوده تا بدین وسیله خداوند، نشان و مقام شما را والا گرداند.»
ما از فرمایش حضرت، خوشحال شده و گفتیم: ای فرزند رسول اللّه! بنابراین، ما تمام علوم و معانی قرآن را فراخواهیم گرفت؟ امام فرمود: خیر… پس نخستین مطلبی که به ما املاء فرمود، روایاتی بود که در «فضل قرآن و اهل آن» وارد شده است، سپس تفسیر قرآن را به ما املاء فرمود. و ما در مدّت اقامت‏مان خدمت حضرت ـ که هفت سال طول کشید ـ هر روز مقداری از تفسیر را می‏نوشتیم.
 

تفسیر «بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم»

صدوق با سند خویش از امام عسکری علیه السلام نقل می کند که آن حضرت درباره سخن خداوند «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» فرمود: «الله» کسی است که هنگام نیازها و سختی ها، هر آفریننده ای وقتی که امیدش از هرکس جز او قطع شود و همه اسباب از همه غیر خدا گسسته شود، به او توجه می کند.


می گوید: «بِسمِ الله»، یعنی در همه کارهایم از خدا یاری می جویم که جز او کسی شایسته پرستش نیست، هرگاه از او کمک خواهند، به فریاد می رسد و چون بخوانندش پاسخ می دهد.


این همان نکته ای است که چون مردی به امام صادق علیع السلام عرض کرد: ای پسر پیامبر، مرا راهنمایی کن که خدا چیست؟ اهل جدل با من حرف زده و سرگردانم کرده اند.


حضرت فرمود: ای بنده خدا! آیا تاکنون سوار کشتی شده ای؟


گفت آری. فرمود: آیا پیش آمده که کشتی شما بشکند، نه کشتی باشد که نجاتت دهد، نه بن فن شناگری آشنا بودی که بی نیازت کند؟


گفت: آری. فرمود: آیا در آن هنگام، دلت به جایی و چیزی امید داشته که بتواند تو را از آن ورطه هولناک نجات دهد؟


گفت: آری. امام صادق علیه السلام فرمود: آن چیز، همان خداست. آنجا که نجات بخشی نیست، می تواند نجات دهد و آنجا که فریادرسی نیست، می تواند به فریاد برسد. سپس امام صادق فرمود: گاهی یکی از پیروان ما آغاز کارش «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» نمی گوید، خداوند او را دچار حادثه ناخوشایندی می کند، تا او را نسبت به سپاس خدای متعال و ستایش او هشدار دهد و عارِ کوتاهی اش را در نگفتن «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» از او بزداید.


 


نظرات شما عزیزان:

آوای خسته (هانیه)
ساعت20:41---28 ارديبهشت 1390
سلام. محوریت وبلاگتون خیلی عالیه " تفسیر قرآن"
میخواستم بدونم اسم وبلاگتون "تفسیر قرآنه " یا تفصیر قرآن"؟؟؟؟؟


اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

من شما رولینک کردم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 28 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط علی رئوفی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 39
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 48186
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1